Reserve in Actie

Navy Days 2013

Met op de achtergrond het massieve cruiseschip Arcadia van P&O ging de 33ste editie van de Navy Days van start te Zeebrugge. Dit jaar stond de dag in het teken van "De Marine: een boeiende wereld, gedreven zeelieden". Tegenover de mastodont van bijna 300 meter lang en 32 meter hoog, leken zelfs de grootste schepen van onze Marine kleine broertjes. Divisieadmiraal Michel Hofman wist dit echter goed te duiden in het kader van de veranderende situatie voor de Marine op mondiaal vlak, tijdens een interview voor het VRT-journaal. De tijd van de grote (slag)schepen is reeds lang verwezen naar de geschiedenisboeken en alles draait nu om operationele inzetbaarheid in internationale crisisgebieden, in samenwerking met onze partners. De strijd tegen piraterij, drugs en internationale humanitaire hulp zijn zeer belangrijke aspecten geworden. Hiervoor is er behoefte aan kleinere, meer wendbare en meer multifuctionele schepen. Daarnaast laat ook het slinkende budget geen 'grote' personeelskost meer toe.

Het mooiste voorbeeld hiervan zijn de Nederlandse OPV of Ocean Patrol Vessels. Te gast was de 'Zr.Ms. Friesland' (P842), het derde schip van de Hollandklasse in een serie van vier patrouilleschepen van de Nederlandse Koninklijke Marine. De OPV's doen in grootte niet onder voor fregatten, maar door hun relatief lichte bewapening passen ze niet bij die kwalificatie. De grootte is vooral nodig om de bemanning een stabiel en comfortabel platform te bieden en een langdurig verblijf op zee mogelijk te maken; niet voor het meevoeren van meer (zware) bewapening. Met een bemanning van slechts 50 personeelsleden kan een hypermoderne OPV voor lange tijd operationeel gehouden worden.


Voor het onderscheppen van speedboten (die immers sneller zijn dan de OPV) worden twee zogenaamde FRISC's meegevoerd, die een snelheid van ruim 40 knopen* halen. Één daarvan wordt meegevoerd in davits, de ander in een klein dok (een slipway) op het achterschip (onder het helidek). De samenwerking met Nederland is ook hier zichtbaar, met een Belgische Allouette III - helikopter aan boord.

Ons eigen kringlid, Johan Neirinck, was liaison officer van dit schip tijdens deze vlootdagen.


Er waren een 13 tal schepen te bezoeken, naast de Belgische en Nederlandse vaartuigen. Zo waren er onderandere vertegenwoordigers uit Algerije, Rusland, Polen, UK en de Baltische Staten.
Defensie organiseerde ook tal van randactiviteiten en animatie op de basis, zoals: helikopterdemonstraties, een klimtoren, en een verkennende rondvaart. Tal van informatiestanden over Defensie en haar partners, display van een uitgebreid gamma van defensiemateriaal en van ons maritiem erfgoed, vervolledigden het boeiende aanbod.
Een belangrijke les die de Royal Navy kreeg tijdens de Falklandoorlog, was de waarde van effectieve brandbestrijding aan boord. Er is niets zo verwoestend als de rook, hitte en vuur op een schip dat getroffen wordt. Jong geleerd is oud gedaan. Dus was er tijdens deze opendeurdag ook een brandbestrijdingsactiviteit voorzien voor de jongeren. Een zeer gesmaakt doe-ding voor onze 'jeunesse' op deze warme dag. Dit onder het waakzame oog van Adjt Chris Casier, om alles in goede banen te leiden.

Slotsom van deze opendeur: een zeer geslaagd uithangbord voor onze Marine en onze Defensie. Wat mij ten zeerste verheugde was de afsluiter van het aperitiefconcert door de  muziekkapel van de Marine. In een eigenzinnige versie van the Village People's "In the Navy" ontdekte ik met een knipoog zelfs een vleugje humor onder onze militairen. Prachtig is dat!

Sgt Marc Leniere

* 40 knopen = 74 km/h